Muzodag Kunst in Zicht 1

Onze grote klasgroep werd in twee verdeeld. Eén deel ging naar het ABC te Brussel en het andere deel ging naar Kunst in Zicht te Turnhout. Ik had me aangesloten bij de tweede groep. Naar Turnhout dus! Daar aangekomen werden nog eens verdeeld in twee groepen. Het was een zeer leerrijke dag die voorbij vloog.

We begonnen met een sessie 'Muzische muur'. Deze sessie draaide om een kast vol schuifjes. In elk schuifje zat wat materiaal waar er een muzische activiteit mee werd gedaan. Zo hadden wij het het schuifje met een EHBO koffer uit de kast gehaald. Hier zaten enkele bijsluiters bij waar we enkele zinnen moesten uithalen en gebruiken in een soort van X-factor wedstrijd. Iedereen moest per twee of drie een lied brengen. Het was schitterend om te aan 'horen'. Een andere activiteit die we hierbij moesten doen was het maken van een tekening door deze door te schuiven in groep en altijd iets bij te tekenen. Hierna moesten we een bijpassende titel uit de bijsluiter halen. Ook hier weer enkele leuke resultaten.
In een ander schuifje zat een tol. Dit voorwerp hebben we als echte uitvinders moeten bekijken en deze een andere functie geven zoals een douchekop bijvoorbeeld.
Op deze wijze hebben we enkele schuifjes muzisch verwerkt.

De tweede sessie werd gegeven door een theatermaker. Een schitterend enthousiast man, met de nodige dosis humor. In deze sessie moesten we gebruik maken van ons creatief denken. Een hele opgave? Wel nee, het ging eigenlijk heel goed door de zinvolle begeleiding. Enkele oefeningen die we gedaan hebben:
- Kringspel:
Dit bestond uit twee patronen. Het was de bedoeling om die patronen te doorbreken. Iedereen zij een kleur tegen iemand en dit ging in de kring rond en telkens sneller. Je moest goed weten wie er voor of achter jou was om te weten wanneer het jouw beurt was. Toen het tweede patroon erbij kwam, nl. dieren, werd het helemaal ingewikkeld. Hierdoor werd het patroon doorbroken en dit is ook wat het creatief denken wilt doen bij ons. Doorbreken van het dagdagelijks denken.
- Fantasiespel:
Hierbij mocht je een voorwerp kiezen dat zich in de ruimte bevond en het een functie geven binnen de context van het 'overleven in de jungle'. Hierna moest je in een groep van 3 à 4 personen gaan staan en de voorwerpen samen brengen tot één overlevingspakket. Leuk om de fantasieën te zien van 20 jarige jong volwassenen.
- Voowerpenspel:
Bij deze oefening kreeg iedereen pen en papier en was het de bedoeling om een voorwerp vanuit andere hoeken te benaderen. Zo moesten we een stoel 50 verschillende functies geven. Bijvoorbeeld een kapstok, een opbergkast, een regenscherm...
- Fotospel:
We mochten een boek kiezen over kunstfotografie. Hieruit moesten we dan een foto kiezen die ons persoonlijk aansprak. Uit deze foto kozen we weer een klein detail. Dit detail moesten we nu een eigen leven geven, we moesten ons inleven in het detail en het doen spreken. We schreven een brief in zijn/haar naam.

Het was een zeer boeiende dag, vol leuke muzische momenten die zeker ook bruikbaar zijn in de klaspraktijk! De begeleiding was ook zeer professioneel en bijzonder zinvol!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten